Mijn onderwerpen

Mijn inspiratie is vaak afkomstig van een foto van één van mijn reizen, uit een krant of tijdschrift, of een scène uit een film. De elementen die als decor fungeren zijn dikwijls ontleend aan ruïnes, standbeelden, architectuur, steden of landschappen. Soms herinner ik me niet meer precies waar het idee vandaan komt, want vaak zit het al heel lang in mijn hoofd voordat ik er iets mee doe. Ik werk met foto’s en laat modellen poseren. De ene keer gebruik ik een bestaand beeld voor de achtergrond en zoek ik daar een thema bij, de andere keer ga ik uit van een dier dat ik wil afbeelden. Daar maak ik dan mijn verhaal mee. Doordat mijn composities vaak bestaan uit een vrouwenfiguur in combinatie met een dier en/of in een vreemde of verlaten omgeving, wordt er vaak meer achter gezocht dan ik er oorspronkelijk mee bedoel.

Neem bijvoorbeeld het schilderij met de neushoorn: Dikhuid verdrijven. Een bezoeker interpreteerde het eens als: de vrouw die strijdt voert tegen de rimpels. Maar zo heb ik het nooit bedoeld. Voor mij is de afbeelding het contrast tussen de vrouw en het dier, tussen kleur, mannelijk en vrouwelijk, grofheid en schoonheid. Maar ik heb er geen problemen mee als iemand er een andere interpretatie aan geeft. Het gaat mij erom het denkbeeldige zo geloofwaardig mogelijk voor te stellen.  Als ik een kunstprogramma op tv zie en een commentaarstem hoor zeggen wat de kunstenaar allemaal met een schilderij heeft bedoeld, denk ik wel eens: is dit echt zo, of heeft een of andere kunsthistoricus dit bedacht? Waar het mij om gaat is dat ik mooie dingen wil maken.